Sewaktu hendak membuat bendang, kerbaulah dikerah tenaganya menggalas tenggala menarik bajak. Berpeluh si kerbau berlumpur comot.

Kalau lambat dijerkah kalau malas dibelasah, birat bontot dibedal sang tuan.Kucing siam di rumah rileks saja tidur, makan, menggesel dan menggebukan bulu..

Bila padi masak dan menampakkan hasil, sang tuan membeli makanan sedap-sedap untuk si kucing siam, dipeluk diciumlah kucing siam yang semakin gedempol itu..

Kerbau kerbaulah juga..di kandang haring, makan rumput kuah lumpur dan tetap dibedal... -Kulupsakah

Layan Dulu Sih


UNDANG-UNDANG RIMBA DI CABUL BN & UMNO,RAKYAT TAK BODOH LA WEIIIII !!!!



Nak Relek Klik Kat Video Bawah

PC CM & PEMUDA PR P.PINANG

Ahad, 26 Oktober 2008

Surau Atau Masjid?

Sebenarnya semua tempat ibadah bagi muslim adalah masjid...cuma disebelah benua arab dia tak panggil masjid..dia panggil jamek..( gamek )Dalam feqah..bila suatu tempat itu diadakan solat jumaat maka dia termasuk dalam masjid..walaupun bangunannya kecik sebesar surau dia tetap masjid..maka sahlah beriktikaf dalam masjid yg kecik itu..termasuklah menunaikan solat tahiyatul masjid boleh aje kalau disurau kalau nak buat kerana dia juga adalah rumah allah..


Kita tetamu allah maka kita memang patut tahiyat ( hormat ) pada tuan rumah (allah) Kita jugak kena ada kesedaran sebenarnya surau atau dalam bahasa arabnya musollah adalah kata nama tempat yg kalau diterjemahkan dalam bahasa malayu bermaksud tempat solat..

Maknanya satu ruang kecik untuk kemudahan muslim yg nak solat ditempat2 awam tertentu cthnya stesen ketapi ataupon lapangan terbang...sebab itu musollah atau surau ini dalam bahasa inggerisnya dipanggil prayer room dan bukan mosque...

Siapa yg cipta surau di kampung2 ini..?sudah tentulah penjajah yg bermula pada zaman stanford rafless (muballigh kristian) yg dihantar oleh kementerian tanah jajahan british untuk menyediakan laporan berkaitan sistem undang2 dan pendidikan islam yg kuat ditanah melayu ketika itu..setelah laporan dikeluarkan..


Satu kertas cadangan dikemukakan untuk british campur tangan dalam urusan pentadbiran undang2 dan pendidikan di tanah melayu..maka pendidikan melayu yg berteraskan islam dengan mengguna pakai sistem pondok meletakkan asas masyarakat bernukleuskan masjid..


Masjid menjadi pusat kegiatan masyarakat dan dekat dengan islam..setelah british menubuhkan sekolah pertama (penang free school) kemudian sekolah melayu maka sistem pendidikan agama diasingkan ke sebelah petang dengan pembiyayaannya adalah dari masyarakat itu sendiri berbeza dgn skolah melayu yg ditanggung belanjanya oleh british..itulah mulanya istilah sekolah agama rakyat..brtish mengorak langgah dengan mewujudkan sistem pentadbiran daerah, kemudian mukim dan kampung...

Automatiknya pentadbiran agama jugak dibahagikan mengikut negeri daerah mukim dan kampung..maka pejabat agama daerah yg kini kita pusakai adalah kesan dari jajahan british..brtish buat macam itu untuk control masjid jadi dibuat undang2 tentang jenis2 masjid..masjid negeri, daerah, mukim dan kampung...


Asas inilah yg meletakkan satu kamping hanya satu masjid dalam banyak2 kampung dalam satu mukim satunya dipilih sebagai masjid mukim dan dalam banyak2 mukim salah satunya dipilih sebagai masjid daerah dalam dalam banyak2 daerah..daerah yg merupakan pusat pentadbiran negeri dipilih sebagi masjid negeri dan untuk menghormati raja dipilih pulak satu masjid sebagai masjid diraja..

Sedangkan dalam islam hendaklah masyarakat membina masjid dahulu baru penempatan maka dalam sekuarang2nya 160buah rumah satu masjid..40rumah kiri masjid 40rumah kanan masjid 40rumah depan masjid dan 40 rumah belakang masjid...dalam lingkunagn 4hala itu mesti akan ada berpuloh2 rumah lagi..sebab itulah masjid dahulu berkesan mendidik masyarakat sebab pusat organisasinya dimasjid..apa2 hal pegi masjid...maka apa jadi pada masjid yg dianggap kecik dan tidak dipilih sebagai masjid kampung..british dgn mudah menanamkan pada kita bahawa itulah yang dipanggil SURAU...!!!


WALLAHUA'LAM.




*Klau benarlah,bermakna meroboh surau sama lah dengan meroboh masjid?wallahua'lam

1 ulasan:

armouris berkata...

apa yang tulis ni saya tak pasti boleh cek balik....

kalau tak silap saya (lupa sama ada saya baca atau dengar) masjid ni mesti harta waqaf, maksudnya milik awam, bukan sape2 punya....

kalau tempat sembahyang kat shopping complex tu, tak boleh la dipanggil masjid, sebab bukan harta waqaf, tapi shopping complex yang punya....

-----------------------
info-jariah.blogspot.com
info-kesihatan-anda.blogspot.com
our-health-info.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails