Sewaktu hendak membuat bendang, kerbaulah dikerah tenaganya menggalas tenggala menarik bajak. Berpeluh si kerbau berlumpur comot.

Kalau lambat dijerkah kalau malas dibelasah, birat bontot dibedal sang tuan.Kucing siam di rumah rileks saja tidur, makan, menggesel dan menggebukan bulu..

Bila padi masak dan menampakkan hasil, sang tuan membeli makanan sedap-sedap untuk si kucing siam, dipeluk diciumlah kucing siam yang semakin gedempol itu..

Kerbau kerbaulah juga..di kandang haring, makan rumput kuah lumpur dan tetap dibedal... -Kulupsakah

Layan Dulu Sih

UNDANG-UNDANG RIMBA DI CABUL BN & UMNO,RAKYAT TAK BODOH LA WEIIIII !!!!

Nak Relek Klik Kat Video Bawah

PC CM & PEMUDA PR P.PINANG

Jumaat, 6 Mac 2009

SAJAK SAKURA - malaysiakini

Pertubuhan Permuafakatan Apa?

Lagi sekali nak tanya.
Pertubuhan apa?
Yakuza? Mafia?Apa? Penkid daa~?
Tak dengar, pertubuhan apa?
Oh, pertubuhan samseng rupanya?
Simpang tiga? Apa? Tak faham....

Wah, nak tunjuk samseng?
Habis, takkan tunjuk samseng je?
Kenapa tak pukul je?
Kenapa tak belasah je,
lepas tu letup guna mercun ke apa ke?
Kenapa tak buat?
Kenapa tunjuk samseng je?
Kenapa?Takut kena tangkap polis?

Pernah kena tangkap ke?
Atau polis pun sama-sama ahli pertubuhan dengan kau?
Apa? Tak dengar?
Ramai sangat cakap, susah nak faham....oh, ranting kau kuat?
Oh, buah kau banyak?
Buah durian pernah makan?
Sedap tak makan buah durian?
Buah durian siapa buat?
Pertubuhan buat ke? Allah Ta'ala yang buat?
Buah durian warna apa? Dalam isi warna apa?

Apa, jangan tunjuk pandai? Nak belasah aku?
Apasal? Sebab korang ramai ke?
Atau sebab korang ada isi?
Apa? Isi buah durian tak sedap?
Sapa suruh makan buah yang dijual oleh tokey cina?
Pegi dusun tunggu bawah pokok sendiri la!
Apa hal makan buah durian pun nak kena beli?
Tak pernah makan buah durian bawah pokok ke?
Apa? Apa?!.... Tak dengar..... Kenapa suara kau halus sangat?

Ni apasal kepung aku ni?
Ramai berani la brader?
Apa? Siapa Ah Long? Siapa Abang Long? Siapa kekanda? Siapa Ayahanda?
Apa? Mulut gua celupar? Siapa celupar?
Mulut bau busuk banyak dosa ke, mulut orang banyak ucap kalimah Allah?
Siapa lagi celupar?

Apa? Pertahankan bangsa?
Siapa pertahan bangsa? Pertubuhan ke?
Polis ke? Raja ke? Atau agama?
Kalau agama takde, bangsa tetap ada ke?
Atau kalau takde bangsa maka agama pun takde?
Mana lebih dulu? Agama? atau Bangsa?

Apa? Kalau selamatkan bangsa maka agama akan selamat?
Siapa kata? Bangsa mana nak selamat kalau agama Islam diletakkan nombor thani?
Bangsa mana yang selamat kalau pemimpin tidak hormat ulama?
Bangsa mana yang tersohor kalau anak-anaknya menjadi samseng dan lupa untuk belajar tinggi-tinggi??

Buku lima? Mana lagi susah? Buku lima atau buku ilmiah?
Pedang samurai? Mana lagi tajam? Pedang samurai atau mata pena?
Apahal? Sakit hati? Siapa makan cili, dialah merasa pedasnya.

Apa-apa pun, tak payah tunjuk buah kat aku.
Aku dah makan banyak jenis buah.
Jangan nak tunjuk lagak. Salah tunjuk nanti silap-silap, gali lubang sendiri.

Sekian.

PS: Sajak di atas ditujukan kepada mereka yang hanya berani bila bersama pengikut yang ramai, tetapi kecut perut apabila berseorangan.

http://alpinews.blogspot.com

Khamis, 5 Mac 2009

KES LIWAT DI PINDAH KE MAHKAMAH TINGGI - malaysiakini

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan rayuan pihak pendakwaraya untuk memindahkan perbicaraan kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Mahkamah Tinggi.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Md Diah berkata sijil pemindahan kes yang dikeluarkan oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail adalah sah, dan menolak bantahan yang dibangkitkan oleh peguam pembela.

Beliau mengenepikan keputusan Hakim Mahkamah Sesyen SM Komathy supaya kes tersebut dibicarakan di mahkamah berkenaan.

Kes tersebut akan disebut di Mahkamah Sesyen Selasa depan untuk menetapkan tarikh bagi memindahkannya ke Mahkamah Tinggi.

Peguam Anwar berkata mereka akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan hari ini dan dijangka berbuat demikian esok.

Peguam Sankara Nair berkata beliau kecewa apabila dimaklumkan mengenai keputusan tersebut. MKini

Pada 7 November lalu, Hakim Komathy menolak permohonan untuk memindahkan kes tersebut, sambil berkata “kes ini menimbulkan situasi yang unik di mana sebarang pembabitan AG dalam kes ini akan menjejaskan keyakinan rakyat terhadap kehakiman kes jenayah”.
Komathy juga dilapor berkata, terdapat persefahaman bahawa AG tidak akan terbabit dalam kes ini. Jaminan itu diberikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad selepas ditemui Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Abdul Gani masih disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dulunya dikenali sebagai Badan Pencegah Rasuah (BPR), ekoran laporan polis yang dibuat oleh Anwar yang mendakwa berlaku pengubahan bahan bukti dalam kes ‘mata lebam’ pada 1998.

Anwar yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh, didakwa meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23, di Kondominium Desa Damansara pada 26 Jun 2008.

Jika sabit kesalahan, beliau boleh dihukum sehingga 20 tahun penjara. Beliau kini dibebaskan dengan jaminan peribadi sebanyak RM20,000. Perakexpress
Oleh Matkeri

“Hai tikar pandan terbang, bawalah kami balik ke negara Pasir Berdengung. Zam zamm… Alakazamm!!”

Dan mereka pun sampai ke negeri Perak. Sorry, Pasir Berdengung.

P Ramlee memang best. Teringat lagi cerita “alip min nun wau, alip tendang wau, sarkis”. Sharp. Sinis tetapi tepat.

Masa tengok cerita Laksamana Do Re Mi dulu, tak pernah aku terpikir macamana ada negeri yang boleh bersidang kat bawah pokok. Takkanla koro sangat sampai takdak bangunan langsung, sampai terpaksa menongkat dagu bawah pokok. Menteri2nya pun semua dok bawah pokok. Angkara Menteri Pasola yang merampas kuasa, habis dibakarnya satu negeri. Jadi tinggallah mereka, pemerintah yang sah, terpaksa bersidang di bawah pokok.

Lebih kurang 30 tahun selepas itu, perkara yang sama berlaku. Negeri dirampas, semua tempat2 sah dinafikan, yang akhirnya memaksa kerajaan asal yang masih sah bersidang dan bermesyuarat di tempat parking, kat bawah pokok. Kali ini, bukan Pasir Berdengung, tapi negeri yang terkenal dengan sejarah Pasir Salak, Perak. Inikah yang dikatakan Nostradamus Malaya? Entahlah, tapi P Ramlee memang tajam pemikiran kritisnya.

Perkara bersidang di bawah pokok ini membuktikan kepada rakyat secara nyata dan jelas bahawa kerajaan haram BN sekarang, dalam bahasa yang agak lembut sedikit - agar tiada pihak yang tersentuh, tadak teloq! Kalau kalian dah sahkan kerajaan korang sah, apa kejadahnya yang pegi tutup tempat bersidang? Bukankah korang boleh minta Polis untuk tidak membenarkan sesiapa menceroboh - jika ada asasnya? Atau mintak injuksi dari mahkamah untuk mengharamkan persidangan? Janganla dok main tipu, pastu acilut belakang Sultan! Ajak main bola, tapi tiang gol bawak lari sembunyik. Ajak ikut undang2, tapi time nak besidang kunci dewan!

Sekarang ni pulak berdegar2 ameno dok melagakan rakyat dengan istana. Hari2 dok kata Pakatan Rakyat derhaka. Derhaka. Derhaka. Apa, yang depa dok pemain Sultan sekarang ni bukan derhaka? Kalau bukan derhaka, habis tu apa? Penaya? Penaya Sultan yang tersepit di antara menjadi “lambang kedaulatan Melayu”, dan juga Raja seluruh rakyat.

*sigh*, ameno sekarang tak ubah seperti zionis yang menyerang Pakatan Rakyat dalam apa bentuk sekalipun. Dan setiap kali PR meminta justifikasi atas tindakan mereka, sepertimana zionis yang akan berlari bersembunyi di belakang Amerika, mereka juga berlari bersembunyi di belakang Sultan. Yang jahatnya zionis, yang menjadi mangsa Amerika. Yang jahatnya ameno, yang menerima akibatnya sekarang ialah istana!

Ampun Tuanku, patik faham dilemma yang dihadapi Tuanku, tetapi membenarkan juak2 ameno ini menolak Tuanku ke depan setiap kali berbuat kesalahan adalah satu tindakan yang menghina Tuanku. Dan patik sebagai rakyat merasakan bahawa penghinaan dari juak2 ameno mempermainkan Tuanku seharusnya diberhentikan dengan segera agar institusi istana dapat dijernihkan semula. Ampun Tuanku.

Jika ini tidak dihentikan, aku khuatir ameno akan betul2 menjadi seperti Menteri Pasola, menghambat istana pula keluar, yang akhirnya terpaksa bersemayam di bawah pokok dek kerana kegilaan ameno mempermainkan semua perkara. Negeri akan menjadi huru-hara sebab diperintah oleh Pasola yang gila perempuan dan kuasa (*eheemm*).

Inilah yang sebenarnya ameno nak. Ameno nakkan rakyat memusuhi Sultan. Ameno nakkan Sultan memusuhi rakyat. Ameno nakkan kedua2 ini bercakaran yang mana akhirnya ameno boleh “menjadi orang tengah penyelesai masalah”. Bagaimana? Dengan mengurangkan kuasa rakyat dan juga kuasa Sultan. Maka kembalilah kita kepada satu sistem yang sangat2 didambakan oleh ameno selama ini. Sistem yang memastikan satu bangsa dan satu kuasa sahaja bermaharajalela. Sistem yang menjadikan bangsa ameno sebagai bangsa ultimate. Sistem yang membolehkan mereka menyisihkan bangsa lain berdasarkan akal semata. Sistem yang telah dianuti oleh Nazi dan Zionis dalam memastikan bangsa mereka sebagai “bangsa perkasa”.

Zam zam… Alakazammm! (Zamry Menteri Pasola?-hehehe)

EMERGENCY NUMBER - malaysiakini

Ladies especially.. ..please, please read!

It's 112 not 999!

A young lady was robbed and slashed on the face two days ago in Taman Desa.
She just got off from her car and was in front of her friend's house pressing door bell.. She saw a motorbike with two men coming toward her direction but she thought they were security guards. Then before she knew anything, one of the men has already slashed her face with a knife and grabbed her bag. She didn't know it was a cut until she touched her face and found out it was bleeding. She was screaming out of shock. One of the man came back (they were already on the motorbike and ready to leave) and tried to slash her again. Luckily she was able to hold on his hand to stop the attack. At that time, her friend came out to check what happen and the men quickly ran away.

The cut was 9 cm long and 1 cm deep. Now those robbers' tactic! is to hurt you first before they rob you so that you are handicapped and can't resist them. Even later there are someone to help, they have to rescue you first instead of chasing them. Please be alert all the time and take every precaution measure you could. Emergency Number:

Please be aware the Emergency Number worldwide for GSM Mobile (012, 013, 016, 017, 019) is 112 and not 999.

You can dial 112 even without a Sim Card. If you find yourself out of coverage area of your mobile network and there is an emergency, dial 112 and the mobile will search any existing network to establish the emergency number for you.

Do share this important info with your family members and friends.

PENGHAKIMAN PADA SIDANG DUN PERAK TIDAK SAH? - malaysiakini

yang menggemparkan adalah berita ini...kenyataan in ummi ambik dari chatbox notoumno..

yang ditulis oleh Tongkat Besi..dan dichat box ummi oleh aduka...Pesuruhjaya Kehakiman yang membuat keputusan Persidangan DUN oleh Sivakumar sebagai tidak sah ADALAH SEORANG YANG TELAH TAMAT tempuh perkhidmatannya.

Dia dilantik secara kontrak 2 tahun mulai 1 MARCH 2007 hingga 28 February 2009. Dia membuat penghakiman pada 3 March 2009. iaitu 3 hari selepastempuh khidmat dia tamat. PENGHAKIMAN dia TIDAK SAH.

Zambri memang kartun...P/s
mahkamah memang tiada hak atas urusan DUN
penghakiman oleh peruruhjaya pencen pun tidak sah. Jadi 2 kali TIDAK SAH = UMNOO GELISAH

IPOH, March 4 — With his term as judicial commissioner ending February 28, the Perak constitutional crisis has taken another twist with the question whether Ridwan Ibrahim was eligible to hear or grant a restraining order against state speaker V Sivakumar yesterday.

The Ipoh-based judicial commissioner was first appointed on March 1, 2007 to a two year term which ended last Saturday. It is not known if his term of office has been extended as the newly-minted Judicial Appointments Commission (JAC) has yet to meet.

Unlike judges who have full tenure, judicial commissioners get two-year contracts under Article 122AB of the Federal Constitution and can sit to hear cases in the High Court.

A legal source said the judicial commissioners used to get extensions but now have to apply to the JAC for consideration as high court judges. baca selanjutnya di sini

Rabu, 4 Mac 2009

POHON DEMOKRASI TERPAHAT DALAM SEJARAH 100 TAHUN LAGI - malaysiakini


Aku tidak tahu dibawah pokok apakah persidangan ini dijalan tetapi pokok ini untuk aku ialah POKOK DEMOKRASI. Pokok ini wajib di nobatkan sebagai simbol perjuangan rakyat Perak untuk membawa demokrasi dan kebebasan.

Lihatlah - betapa indah dan sucinya sejarah pokok-pokok di negara ini – nama Ipoh berasal usul dari pokok Ipoh. Melaka dari pokok Melaka. Pulau Pinang dari pokok Pinang. Maka amat tepat Pokok Demokrasi berasal usul dari tuntutan warga Perak untuk membuka ruang demokrasi..

Pohon Demokrasi ini kelmarin telah menjadi saksi melihat warga Ipoh bangun untuk mendirikan Perak yang lebih demokratik. Pohon ini pasti akan menjadi simbol negara Malaysia baru yang akan ditubuhkan nanti. Inilah dia pokok yang turut sama dalam sejarah negara bangsa kita. Pohon Demokrasi ini adalah milik anak semua bangsa.Seratus tahun dari hari ini anak cucu cicit kita akan melihat kembali pagi Selasa 3hb March 2009 sebagai hari kelahiran Pohon Demokrasi.

Hendaknya muncullah pelukis, sasterawan dan penyaer yang akan melakar imej dan mengabadikan apa yang terjadi pada 3hb March 2009 seperti Picasso melakar apa yang terjadi di Guernica pada tahun 1937.


The tree of Gernika
is a blessed symbol
loved by all the Basque people
with deep love.
Give to all the world
your fruit;
we adore yousacred tree.


Pohon itu yang aku tidak tahu nama nya
Kau adalah kami yang sedang berakar dan bertunjang
Datanglah rajau setan segala alam
Datanglah malapetaka dan ledakan neraka
Pohon yang aku tidak tahu nama nyaAkan beranak akan bercabang
Untuk memayongi kami anak semua bangsa.(TT)

UMNO YANG BUTA UNDANG-UNDANG

Majlis Peguam Malaysia mempertikaikan keputusan melarang peguam persendirian mewakili Speaker DUN Perak V Sivakumar seperti diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini.

Presidennya S Ambiga berkata keputusan mewajibkan penasihat undang-undang negeri mewakili Sivakumar, boleh mencemarkan prosiding yang membabitkan pertelingkahan antara BN dan Pakatan Rakyat.

Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim memutuskan demikian susulan permohonan peguam Menteri Besar, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam exco kerajaan negeri, berhubung penggantungan mereka daripada menghadiri sidang DUN.

Ambiga berkata, dua perkara haruslah diambil kira dalam isu ini. Pertama, setiap peguam bertindak mengikut arahan anak guamnya dan dalam kes ini, tambah Ambiga, Sivakumar tidak pernah meminta penasihat undang-undang negeri berbuat demikian.

Kedua, penasihat undang-undang sendiri berada dalam kedudukan konflik kerana beliau mewakili Dr Zambry dalam kes menteri besar Pakatan Rakyat, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin mencabar kesahihan pelantikan wakil rakyat BN itu.

"Bagaimana mungkin beliau (penasihat) atau jabatannya boleh bertindak bagi pihak Speaker yang dicabar oleh Dr Zambry?" kata Ambiga dalam satu kenyataan.

"Wajar diingatkan, keadilan bukan sahaja perlu ditegakkan tetapi perlu dilihat telah ditegakkan. Mahkamah bertanggungjawab menegakkan prinsip tertinggi keadilan, kesaksamaaan dan kebebasan."

Ambiga juga menyifatkan Speaker tidak mempunyai pilihan kecuali terus mengadakan sidang tergempar DUN di luar bangunan rasminya setelah dihalang oleh polis. Kesahan tindakan polis ini membangkitkan persoalan yang serius, tambahnya.

Apatah lagi, tegasnya, tindakan polis itu bersandarkan arahan setiausaha DUN yang hanya seorang pegawai pentadbiran yang tidak mempunyai kuasa untuk menafsir sama ada sesuatu persidangan dewan itu sah atau sebaliknya.

"Polis dengan itu telah bertindak secara tidak wajar apabila mencanggahi kehendak Speaker dan DUN. Kesilapan ini diburukkan lagi oleh keputusan Mahkamah Tinggi," kata Ambiga.

Malaysiakini

Read here for more in Malaysiakini

Constitutional Law expert Professor Aziz A. Bari disputed the stand taken by another Constitutional Law expert, Associate Prof Shamrahayu Abdul Aziz , who said that a vote of no-confidence was not necessarily needed to prove that Mohd Nizar had lost the support of the majority in the assembly.

Shamrahayu was quoted in Bernama yesterday as saying that political circumstances may prove there was NO need for a vote of no-confidence at all.

Professor Aziz A. Bari today said that the Sultan of Perak had NO powers under the state constitution to "hire or fire" a menteri besar. That was the position BEFORE independence.

The POST-Merdeka constitution made it very clear that the menteri besar does NOT hold office at the sultan's pleasure, he added.

He said,

"The state constitution, along with the federal constitution, states that the menteri besar holds the office at the sultan's pleasure subject to the provision of the menteri besar holding the confidence in the state assembly.

The important factor to consider here is Article 16(6) of the Perak constitution which states that the menteri besar shall only step down if he ceases to command the confidence of the majority of the members of the legislative assembly.

"And that too only unless at his request, the sultan dissolves the legislative assembly." Aziz said that such a power was with the sultan BEFORE the independence when the menteri besar was deemed to be a civil servant appointed by the sultan as a matter of prerogative.

"The pre-independence MBs were not elected. This was changed in 1959, the first general elections after independence," he added.

A constitutional debate is raging at the moment following a change in the majority in the Perak state assembly in favour of Barisan Nasional courtesy of four defections.Aziz was disputing media reports which had quoted other experts as saying that Sultan Azlan Shah had the power to ask Perak Menteri Besar Mohd Nizar Jamaluddin to step down.

Associate professor Dr Shamrahayu Abdul Aziz was quoted in Bernama yesterday as saying a motion of no-confidence could be established through a vote of no-confidence at the state legislative assembly OR could arise from "extraneous circumstances" that may imply that the elected representatives no longer had the confidence in the menteri besar.

She said the statement by the sultan as well as the defectors from Pakatan, who later declared their support for BN, were indication enough of a no-confidence vote against Mohd Nizar.

She cited the case of Amir Kahar Mustapha vs Tun Mohd Said Keruak in 1994, which involved former Sabah chief minister Joseph Pairin Kitingan when there were several defections from his party after the 1994 general election.Shamrahayu said the court ruled that the circumstances showed there was no more confidence in Pairin Kitingan, leading the latter to tender his resignation. She said, as quoted by Bernama:

"I think this should be the argument on behalf of the sultan, (that he had come to the conclusion) after meeting members of the Perak BN and the defectors who expressed support for BN.

Although we do not know what had transpired exactly, I believe the decision made was in the Sultan's wisdom." Responding today, Aziz Bari said that the case law used by Shamrahayu was NOT applicable in the Perak standoff. He said,

"The Sabah case mentioned by her did not deal directly with the question of confidence. In that case the chief minister himself tendered resignation after his party members deserted him" He added that the case which one should look at is the Stephen Kalong Ningkan's case (1966), in which the court held that the existence of confidence was to be tested on the floor of the legislature.

SURAT RAJA PETRA UNTUK Y.A.B DATUK SERI NIZAR

The people are ready. The next ‘revolution’ is not going to be a race riot a la May 13. It is going to be a class struggle. And I am with the Rakyat on this, never mind my so-called Royal background.

Dear Datuk Seri,

I am going to make this short and sweet. No more cheong hei article from me.
They can lock the Perak State Assembly building if they want. The building is not important. If the building is inaccessible — say like there is a flood or an earthquake brings it down — does this mean the State Assembly can’t meet?

Of course it can. It can meet anywhere, not necessarily in that particular meeting.
Go find another meeting place, tonight, now itself, and hold the meeting there tomorrow. Pass a vote of confidence to support you as the Menteri Besar. Then pass all the other motions, including the motion to dissolve the Perak State Assembly. Then drive up to Bukit Chandan as soon as possible and inform Tuanku of the State Assembly’s decision.

If Tuanku refuses to comply with what is clearly lawful, then challenge him and, if necessary, trigger a Constitutional Crisis like never before seen in the 52-year history of this nation.
The people are ready. The next ‘revolution’ is not going to be a race riot a la May 13. It is going to be a class struggle. And I am with the Rakyat on this, never mind my so-called Royal background.

I speak as a Royal but speak for the Rakyat. And rest assured there are many other Royals who share my view. Don’t allow a handful of those who sit on the throne intimidate you into thinking that you are alone, representing the Rakyat, against the Monarchy. No, we are with you, as are many other Royals.

Grab the bull by the horns and bring it to its knees. And if this bull wears a crown so be it. The Rakyat have spoken. Don’t back down now. Go all the way or forever lose that advantage. And if you fail to go all the way, the Rakyat will never forgive you and you will lose our support till the end of time.

Daulat Tuanku. Daulat Tuanku. Daulat Tuanku.

Patek yang hina sembah Tuanku dan memohon perkenan agar Tuanku jangan kecewakan Rakyat. Hasrat Rakyat ialah untuk mencari kebenaran dan keadilan. Biarlah ini juga menjadi hasrat Tuanku.

Daulat Tuanku. Daulat Tuanku. Daulat Tuanku.

Malaysia-today.net
Related Posts with Thumbnails