Sewaktu hendak membuat bendang, kerbaulah dikerah tenaganya menggalas tenggala menarik bajak. Berpeluh si kerbau berlumpur comot.

Kalau lambat dijerkah kalau malas dibelasah, birat bontot dibedal sang tuan.Kucing siam di rumah rileks saja tidur, makan, menggesel dan menggebukan bulu..

Bila padi masak dan menampakkan hasil, sang tuan membeli makanan sedap-sedap untuk si kucing siam, dipeluk diciumlah kucing siam yang semakin gedempol itu..

Kerbau kerbaulah juga..di kandang haring, makan rumput kuah lumpur dan tetap dibedal... -Kulupsakah

Layan Dulu Sih

UNDANG-UNDANG RIMBA DI CABUL BN & UMNO,RAKYAT TAK BODOH LA WEIIIII !!!!

Nak Relek Klik Kat Video Bawah

PC CM & PEMUDA PR P.PINANG

Rabu, 24 September 2008

FENIN....FENIN...

Salam…

Lama pula aku dok menyepi tanpa menulis dalam posting terbaru untuk kita sama2 pikiaq…x sempat,sibuk dgn kerja…ok la,keadaan politik di Malaysia makin kita lihat timbulnya pelik dgn perkara2 yang di luar jangkaan kita sebagai rakyat marhaen di peringkat akar umbi…

Bayangkan dari 1 sudut kita lihat,dalam keadaan usaha mahu membenteras rasuah,di pukul canang lebih mcm gendang dulu kala nk inform orang kampung,komunis dh masuk nk attack kampung…tuh pun mcm aku tgk ceta bukit kepung la…aku waktu tuh ntah tak reti apa tuh perang,apa tuh darurat…jauh skali nama presiden Namibia waktu tu…hahaha…
Rasuah atau pun definasi ‘menggunakan wang bg tujuan mendapat habuan tertentu sama ada projek,pangkat atau apa saja yang mempunyai kepentingan yang melibatkan wang’ atau ejaan Indonesia uang…klau terjadi dalam UMNO,tiada BPR buleh usik…semuanya akan di selesaikan oleh lembaga disiplin parti…BPR masa tuh lebih kurang mkn gaji buta…aku pun jadi tak paham…tak kirala ianya pemilihan parti atau apa2 pemilihan pn,kita ada undang2 berpelembagaan,jgn la kita nafi atau letak tepi longkang sj…ish,ish,ish…aku pun jadi pening…

Undang2 siasatan yang baru2 ini kecoh mengenai aku kata kat hang,hang kata kat aku,aku smash hang,hang suruh koyak gambar aku…kejadian Dato Ahmad Ismail dengan Tan Sri Kho Tsu Koon bermula dgn tiupan api perkauman,aku takmau komen apa2 pasal puak2 nih jadi pening….depa dok merepek,orang lain yang kena tangkap…
Bayangkan la…dakwaan Dato Ahmad Ismail juga hanya di bincangkan dalam jawatankuasa disiplin parti & MT pula dah buat keputusan Dato Ahmad kena gantung tanpa tali 3 tahun dalam UMNO…pelik2…aku rasa Negara kita dh mcm tadak polis…nih la kes yang aku kata kita rakyat marhaen jd pening…tobat lahom klau pimpinan PR yang bercakap isu nih,pakai beraya kat kamunting la rabu minggu depan,bg yang beragama islam,klau yang cina,gong xi fa cai la dlm kamunting,India pula pakat pasang pelita sambut deepavali dgn penuh cahaya dlm kamunting…tu la nasibnya…

Paling lawak,wartawan sin chew pula kena tahan ISA,serupa kartun daa,ahmad kata kat tsu koon,tsu koon kata kat ahmad..last2 wartawan yang kena tangkap…hahaha,bengong2…klau gelak jenuh berguling aku dari ruang tamu sampai ke dapur…apa punya undang2 la hampa pakai nih…orang lain berak depan rumah seman,aku nampak…orang lain palit taik tuh kat rumah seman,pun aku nampak…tup2 aku pula yang kena tangkap…perumpaan mcm tuh la bg hampa reti sikit…kesian2…nasib baik lepas 16jam dia bebas..tuh pun pasal tekanan dari pelbagai pertubuhan & parti politik serta NGO,kalau tak kes nanya la dia tuh…
Jgn pula kita lupa masih ramai tahanan tanpa bicara,mereka yg di dakwa pengganas hingga anak meninggal bru dpt lihat,masa sakit depa tak bg tgk langsung…tuh pun dh jd mayat,hingga la geng2 hindraf…raja petra nampak gaya kompom beraya dalam kamunting…mudah sj andaian aku,tahan dlm ISA supaya dia tak lg londeh kerajaan dgn bukti2,akuan bersumpah & pelbagai lg dakwaan keras tentang penyelewengan kerajaan hinggakan tamparan terhadap pemerintah di lihat seantero dunia…tok jib & kak mah boleh relex la sat pasal kes C4…hahaha
Tup2 maklong teresa plak kata makan nasi+teloq rebuih+timun makanan anjing,gamak nk buat perumpamaan pun…agak2 la…cakap la,kurang berzat ka…apa ka…ni tak,samakan dgn makanan anjing,yang aku tau anjing tgk tak lalu…hahaha…tak tau pula aku,bila bab makanan nih…tak pernah aku belajar dlm hukom kitaran hidup haiwan masa sekolah rendah dulu2,anjing makan timun…hahaha,nasib baik dia minta maaf…aku teloq rebuih minat woo…klau lepas balik kenduri tuan rumah bg saguhati telor rebus…confirm aku buka n makan dlm kereta…tapi maklong teresa kata mcm makanan anjing…WARF !!!

Sekarang nih timbul pula isu nk saman menyaman…bila ada akhbar tegur YB kita tak buat keja…mgkin kita kena pandang dari sudut yang lebih +ve,jadikan sebagai 1 hal menaikkan mutu kerja kita sebagai wakil rakyat…bg aku secara peribadi…takpayah sembang la…dlm pandangan mata aku,teman2 & rakyat setempat…ada beberapa YB dari Pakatan Rakyat yang tidak menjalankan tugas,bahkan ada yang di kecam oleh pengundi di tempat mereka wakili,sombong,bongkak angkuh & pelbagai lg kata2 nista yg di lemparkan…
Yang bestnya geng2 nih mcm tak reti bahasa…bukan pandai tara mana pun,tapi pandai2 lebih atau buat2 pandai…aku tak peduli dia ada sedozen pun ijazah kepujian ka,master tahap gaban ka…penampilan dgn masyarakat & kerja kita di kawasan jgn kita abaikan…bahkan ada tempat2 P.A sj yg ada…YB ntah la,byk masa d tpt lain…baik P.A yang jd YB,sia2 sj rakyat angkat…terkejut tergempaq rakyat kena jumpa P.A sj… toksah sombong la,kemenangan nih factor penyebab Allah Taala bg rakyat sedar bila DSAI turun jelajah seluruh Negara…orang lebih terdorong kepada imej penampilan beliau…hampa toksah ex kat aku la keja buat hampa,nama DSAI skrg yang tercemar,parti di lihat mcm sama dgn parti yang memerintah dulu xdak beza..Ingat la wei,yang angkat kita rakyat…rakyat juga akan letakkan kita di bawah…
Ada ramai lg wakil2 rakyat yang baik tugas kerja & penampilan mereka dlm pelaksanaan menyelesaikan masalah rakyat setempat…aku dulu pun biasa bertugas dgn YB,sampai skrg,mai la tanya d kawasan aku dulu…baik dari BA/PR mahupn UMNO sendiri…alhamdulillah penerimaan mereka walaupun aku & YB yang aku bertugas dulu hanya tinggal nama & kenangan bukan kalah tapi tak menang PRU-11 2004 dulu…Aku bukan lg P.A mana2 YB,tetapi YB la nih belum cukup setahun,hat maki jgn cerita la…aku sendiri tak larat nk bertepis,mereka mengadu kat aku bukan sebab aku jd P.A,tapi atas dasar aku dari puak2 PR…so klau ada yang marah aku tulis nih…..ya ampunnnn….kamik sik mahu cari pasal…kamik nyatakan apa yang kamik dengar….hahaha
Tarikh peralihan kuasa…kita lihat dari 1 sudut,mungkin kita melihat ada keraguan daripada perubahan yang di canangkan…tapi kita kena lihat dari 1 sudut lain pula,iaitu peralihan kuasa ini bertembung antara strategi DSAI & strategi BN….sebab apa aku kata strategi bertemu strategi?mudah sj….lihat la sendiri nanti…BN kalut sungguh,kalau takkan berlaku peralihan kuasa,awat yang hantaq pi Taiwan…dulu tak reti nk bawa lawatan sambil belajar ka?bg aku tarikh tak penting,tarikh sebagai jadual date line jika ianya seperti di jadualkan..terjadi lah ia…yang penting bg aku adalah reality peralihan kuasa tuh….tarikh no 2,hampa kata pi la apa pun..bukan nk taksub pada DSAI,tapi mudah bg aku bila dh jd nanti,baru la puak2 nih reti bahasa…
Bab hal lain2,mcm biasala…org marah bab minyak…tapi hampa pi la tanya geng2 UMNO,minyak naik pasal harga global naik…bengong betoi…dah tu pula,bila aku bercakap bab negara kita pengeluar minyak…depa perli aku…kita pengeluar minyak no berapa?pasal tuh harga minyak kena naikkan…nih aku nk bg hampa pikiaq sat…shepol meniaga char keow teow antara jam 4 petang hingga 12 mlm…setiap hari 500 bungkus dgn harga RM2.50 sebungkus…si ali pula meniaga char keow teow juga antara jam 4 petang hingga 12 mlm,tapi hanya 80 bungkus sehari dgn harga RM3 sebungkus…bila tanya ali,”awat char keow teow hang mahal…dari shepol?aku nih meniaga berapa bungkus sehari,shepol tuh berapa bungkus sehari”…hahaha…bengong punya alasan…mcm tuh la klau hampa ingat balik menteri buih mulut bg jawapan….la puak UMNO pun dok habaq kat aku mcm tuh la…

Ekonomi negara makin merudum...menjunam2,bila tak reti nk tadbir,di salahkan orang nu,orang ni...bayangkan siap dolah umum Anwar sebagai pengancam keselamatan negara & ekonomi negara...lawaking betoi la...klau 1 negara tak boleh berdepan dgn manusia yang nama Anwar Ibrahim...mmg negara ada masalah dlm kepimpinan yang mentadbir negara nih...aku rasa lagi puak2 nih dok di atas...lg lama la ekonomi kita akan merosot & terus tidak ketentuan...Kalau hampa tanya orang UMNO,sah jawapan ekonomi dok d tepi,sebab agenda utama mereka yang akan di laung2kan ialah HIDUP MELAYU,walaupun ekonomi Melayu tuh melilau & terus meloya di pandangan masyarakat....

Akal dok kat lutut,sembang mcm mengaji takat darjah 3…pasal apa?pasal utusan melilau dgn tv3 suku tak pernah nak bg 1 pengetahuan ilmu agar minda rakyat terbuka…yang depa reti masa PRK Pmtg Pauh,jaja punggong busuk sialfool & siang malam,pagi petang keja nk menipu…..bg lupa kezaliman kerajaan BN yang ada sekarang…dari semua aspek,hat baik aku tak pernah pertikai,tapi byk buruk dari hat baik…duit Negara dh mcm reta mak bapak depa,pakat2 bahagi mcm Negara nih tokwan depa suruh sapu dalam kantung poket depa….jadi,hampa pikiaq la sendiri…Lu ada akal,Lu piker la sendiri brader…!!!

3 ulasan:

bebas berkata...

Jangan jadi budaya PA, iaitu hanya PA yang BUAT kerja taPi wakil rakyat lenggang kangkong....buang baudaya merak buih yang tak ketahuan hala buka ada faedah.Ada juga kadang2 YB mengambil PA yang tak senonoh dan mempunyai masalah dalaman,selain itu juga ada yang bini 4,jadi kawasan anda bini yang ke berapa 5?finin2 kalu tak jaga jadi terengganu la oi kita nie terutama di kedah very slow motion punya pentadbiran..haaa slow..slowww.........ada exco kaki cuti di langkawi,naik bot pusing pulau perak mcm budak2...masa PRU pmtg pauh batang hidung pun tak nampak selamt hidung dia tak mancung cumu peset jgk la....semua ini harus di atasi..

MacyKoh berkata...

bro, in the unveiling of the 2008 Corruption Perception Index, which measures the level of corruption taking place in a country, Malaysia scored 5.1 last year.
"This shows that there are a number of countries that have progressed much better than us," said Transparency International (Malaysia) president Ramon Navaratnam.
Navaratnam was referring to Singapore, which topped the list in South East Asia with a score of 9.1. Overall, the island state was placed fourth among 180 countries assessed.
So, by comparison, Malaysia came out 47th in the overall list, compared to 36th placing it secured in 2001 when the index had surveyed only 91 countries.

Hijat Penang @ Panjang. berkata...

salam bro..

seeloknya artikel seperti INI elok sangatlah kiranya di EMAIL secara terus menerus ke email atau website,blog pemimpin yang keras kepala,malas nak tengok kawasan apabila dah menang dan lain-lain lagi...harap MESEJ dapat disampaikan JELAS kepada mereka..

Related Posts with Thumbnails